Hoe Opel honderd jaar geleden een Citroën kopieerde

Hoe Opel honderd jaar geleden een Citroën kopieerde

Nu Opel en Citroën allebei tot de Stellantis-groep behoren, is het niet gek dat er technieken, platformen en zelfs modellen gedeeld worden. Zo is de Opel Rocks eigenlijk een Citroën Ami en ook de nieuwe Frontera deelt zijn genen met de C3 Aircross van Citroën. Maar wist je dat er honderd jaar geleden ook al een Opel bestond die op een Citroën was geïnspireerd?

Nadat André Citroën in het voorjaar van 1921 het Type A vervangen had door de B2, voegde hij een jaar later een tweede model toe aan het gamma, de compacte 5HP. Dit model werd een succes, niet alleen vanwege zijn de scherpe prijs, maar ook door de slimme marketing van André Citroën, die zich speciaal op een vrouwelijke kopersgroep richtte. De 5HP kreeg al gauw de bijnaam P’tit Citron (klein citroentje) vanwege de gele kleur waarin veel exemplaren werden afgeleverd.

Opel verwachtte dat een dergelijk model ook in Duitsland wel eens een succes zou kunnen worden, en kwam in 1924 met de 4 PS. Vanwege zijn groene carrosseriekleur kreeg het model de bijnaam Laubfrosch, oftewel boomkikker. De 4 PS was de eerste Duitse auto die werd gebouwd aan de lopende band - een principe dat Opel had afgekeken van Citroën. En er waren meer overeenkomsten. Niet alleen leek de carrosserie wel heel sterk op die van Citroëns 5 HP, maar ook de techniek leek gekopieerd van de Franse concurrent. De wielbasis was precies hetzelfde en onder de motorkap van de Opel bevond zich, net als bij de Citroën, een kleine watergekoelde zijklepmotor met vier cilinders. Alleen de cilinderinhoud was verschillend.

Citroën klaagde Opel aan wegens plagiaat en uiteindelijk kwam de zaak voor de rechter. Vreemd genoeg werd niet Citroën, maar Opel in het gelijk gesteld! Op 25 juni 1927 oordeelde een Duitse rechtbank dat er inderdaad opvallende overeenkomsten tussen de beide modellen zichtbaar waren, maar dat niet bewezen kon worden dat Opel de 5HP van Citroën had gekopieerd, omdat er ook verschillen te zien waren. Al voorbeeld werd de vorm van de radiateur genoemd. Opel mocht de Laubfrosch dus gewoon blijven produceren. Maar in het Duits is “Dasselbe un Grün” (hetzelfde maar dan in het groen) sindsdien wel een bekende uitdrukking om aan te geven dat iets eigenlijk helemaal niet anders is.

Terug naar blog