Vandaag is het precies 35 jaar geleden dat Citroën de miljoenste AX produceerde. Op16 januari 1990 rolde dit exemplaar, een zilvergrijze AX 14 TRS, van de lopende band in de fabriek in Aulnay sous Bois. De AX werd daar geproduceerd vanaf de zomer van 1986 en werd dus binnen 3,5 jaar miljonair. Geen gekke prestatie!
De Citroën AX werd begin jaren 80 ontwikkeld onder de codenaam ZA, en volgde de Visa en de LNA op. Het liefst had Citroën het model ook gezien als de vervanger van de Roemeense Axel, maar helaas zat men contractueel nog aan de leveringen uit Roemenië vast.
In 1984 was het ontwerp van de AX gereed en kon worden begonnen met het voorbereiden van de productie. De keuze viel op de fabriek in Aulnay-sous-Bois, ten noorden van Parijs. Die fabriek was begin jaren 70 gebouwd als vervanger van de fabriek aan de Quai de Javel, die kampte met ruimtegebrek en logistieke problemen bij het afvoeren van geproduceerde auto’s. In Aulnay, ruim buiten de stad, zou men daar geen last van hebben.
Toen de fabriek in 1973 zijn deuren opende, was het een van de modernste autofabrieken ter wereld. De tijd stond echter niet stil, en om de fabriek in 1984 gereed te maken voor de productie van de AX, investeerde Citroën 5,5 miljard franc in aanpassingen en moderniseringen. Een groot deel van de productielijn werd gerobotiseerd en ook werd er veel aandacht besteed aan training en opleiding van het personeel.
In de zomer van 1986 startte de productie van de AX, naast de CX, die ook in Aulnay gebouwd werd. De miljoenste AX verliet de fabriek op 16 januari 1990. Topjaar was 1989, toen er ruim 241.000 AX’en werden geproduceerd in Aulnay. In 1995 liep de laatste AX in Aulnay van de band. Elders zou de productie nog tot in 1998 doorlopen.